Categories:

Ik ben een maximizer.

Het werd me recent medegedeeld, middenin een gesprek. Sloeg het in als een bom ? Neen. Maar het maakte wel nieuwsgierig. Klinkt wel stoer, maximizer. “Kijk… daar loopt ie…. Die vent, die leeft echt groots en meeslepend… een echte maximizer!”. Maar de context van het gesprek deed me vermoeden dat ik op zoek moest naar een andere betekenis.

Een dag niet gegoogeld is een dag niet geleerd. De zoekterm “wat is een maximizer” levert 54.000 hits op.  De eerste vijf betreffen de Maximizer Push-up bh. “Met deze bh krijg je op een natuurlijke manier minstens twee cupmaten erbij”. Ik blijf zeker twee minuten peinzen over de vraag wat de heer Hunkemöller onder “een natuurlijke manier” verstaat, maar we dwalen al meteen ietwat af.

Hit nummer zes betreft de “loudness maximizer”, een apparaat voor digitale geluidseffecten.

“Je krijgt het idee dat het geluid “vetter” klinkt, zonder dat er sprake is van meer volume”.

Interessant : de (wellicht onaangename) boodschap wordt aantrekkelijker overgebracht, zonder daadwerkelijke stemverheffing. Misschien een leuke gadget voor politici.

Dit lijkt me echter ook niet de betekenis die ik zoek.

Maar dan www.consumentenpsycholoog.nl (jammer dat die sitenaam al geclaimd is) : “Maximizers gaan voor niets minder dan het beste !” Zijn tegenhanger is de satisfier :  “Zodra er een acceptabele optie verschijnt hapt hij of zij meteen toe”.

Een maximizer “zoekt alles tot op de bodem uit en wil uiteindelijk de beste keuze maken”… Ik begin te begrijpen waar mijn gesprekspartner op doelde.

Voorbeeld.

Recent nog een stofzuiger gekocht ?

Ik wel.

Maar niet onmiddellijk, niet overhaast. Bij het selecteren van een geschikte stofzuiger dienen wij uiterste zorgvuldigheid te betrachten. Niet als een dwaas de eerste de beste Mediamarkt binnenstormen en het meest afgeprijsde apparaat langs de kassa slingeren. Nee, er dient eerst uitvoerig vooronderzoek plaats te vinden. Dat doen we thuis, achter de computer, met in onze onmiddellijke nabijheid de meest recente test uit de Consumentengids.

Stofzuigers moeten goed zijn in stofzuigen. Dat is hun core business. Zuigkracht is meetbaar, en je zou dus kunnen kiezen voor de zuiger met het grootste vermogen. Dit is, uiteraard, een beginnersfout. Er komt zoveel meer kijken bij een fijne stofzuiger.

Wil je een stofzak, of stofbak ? Wil je een eenvoudige stang, of een telescopische buis ? En kies je voor het laatste, hoe lang moet die dan zijn ? Wat is de actieradius van de stofzuiger, ofwel : wat is het “maximale werkbereik van stopcontact tot mondstuk”? Hoe zit het met het onderhoudsgemak ? 

Hoe compact kun je de stofzuiger opbergen : kun je de zuigbuis aan de body vastklikken ? Welke is beter voor parket, welke voor vloerkleed ? Wij hebben beide, waardoor de keuzestress alleen maar toeneemt.

Na een halve dag huiswerk, waarbij alle bekende en onbekende merken en types, kenmerken en prijzen de revue zijn gepasseerd, kan de gang naar de electronicazaak worden gemaakt. Want een stofzuiger kopen wij NIET online… Het idee !! Een stofzuiger moet je zien, voelen, ruiken, horen. Je moet hem in de ziel kunnen kijken, uitvinden of er een “klik” is.

Met een hoofd vol “HR326” en “XXV33” stappen wij de zaak binnen, voorzien van een zorgvuldig samengestelde voorkeurslijst. Tegen de muur : 83 stofzuigers. Onze top 5 is helaas al uitverkocht. Want ja…. Beste uit de test he, dus populair !

Terugkomend op de Consumentengids : die is bedoeld voor de schaamtelozen. Enkele goedbedoelde tips aan de consument rechtstreeks van de site  :

“U kunt in de winkel uitproberen hoe soepel de stofzuiger achter u aan rijdt. En probeer dan ook meteen even over een drempeltje of zijn eigen snoer te rijden”. “Ook het motorfilter en/of uitblaasfilter moeten worden schoongemaakt of vervangen. In de winkel kunt u uitproberen of dit gemakkelijk gaat.”

Maximizer of niet, hier wordt een grens overschreden. Diep respect voor de lui die ongestoord in de helverlichte winkel in kleermakerszit de halve stofzuiger demonteren en een rondje door de hele zaak maken met het apparaat, onder de betraande ogen van een snel verouderende verkoper, maar die beurt sla ik over.

Maar als dan eenmaal de keus gemaakt is, na dit grootscheepse, monumentale warenonderzoek, dan rest toch slechts tevredenheid over het doorlopen proces, de genomen obstakels, de vermeden addertjes onder het gras, en de perfectie van het stralende, gloednieuwe apparaat ?

Niet helemaal.

Bij de eerste zuigbeurt blijkt, dat de meegeleverde extra zuigmondjes en –borstels alleen aan de stang bevestigd kunnen worden, en niet verstopt zitten in een handig compartiment van de stofzuiger.  Bij de eerste de beste laag-bij-grond-manoeuvre donderen alle extra elementen van de stang en verspreiden zich over de vloer.  Als dan ook nog het minste rukje aan het snoer voldoende blijkt om het snoeihard in zijn geheel in te rollen, galmen de eerste scheldkanonnades door de huiskamer.

Ik had het kunnen weten… Uit onderzoek blijkt namelijk dat het de satisfiers zijn die uiteindelijk het meeste geluk ervaren.

Tags:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.